بررسی تشبیه و استعاره در دیوان سنایی غزنوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان
- نویسنده مصطفی کریمی
- استاد راهنما محمود درگاهی مجید صدیقیان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
تشبیه و استعاره از اصول صور خیال در شعر است. به گونه ای که شاعران ادوار ادبی هر کدام به اندازه ی توانایی خویش با توجّه به شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی و طبیعی زمان خود در خلق تصاویر شعری از این آرایه ها استفاده کرده اند. سنایی شاعر قرن ششم از بزرگ ترین سخنورانی است که برای نخستین بار تشبیهات و استعارات بدیع عرفانی را به صورت گسترده و منسجم در شعر پارسی وارد کرد تا جایی که هیچ شاعری قبل از او چنین خلاقیت و ابتکار تازه را نداشته است، سنایی ، سیر تحوّلی این آرایه را از خاک به افلاک رساند. در این پایان نامه تشبیهات و استعارات دیوان سنایی به صورت الفبایی تدوین و با ذکر شواهد شعری آورده شده است.
منابع مشابه
فرهنگ صور بیانی (تشبیه، استعاره، کنایه) دیوان سنایی
صور بیانی از جمله عناصری هستند که شاعران و نویسندگان برای زیباتر ساختن سخن خود از آن ها استفاده می کنند. در ادوار مختلف شعر فارسی همواره، با تصویرهای بیانی مختلف روبه رو می شویم که هر یک به نوبه? خود حایز اهمیت است و محققان می توانند با بررسی آن ها به شیوه? تفکر شاعران و چگونگی کاربرد تصویرهای گوناگون در شعر آنان پی ببرند. سنایی به عنوان یکی از شاعران دوره? گذار از سبک خراسانی به سبک عراقی، صاح...
15 صفحه اولقصیدهای از سید حسن غزنوی در دیوان سنایی
انتساب شعری (قصیده، غزل، و...) به دو یا چند شاعر در تاریخ ادبیات فارسی نمونههای فراوانی دارد. ادبای ما معمولاً برای تعیین درستی و نادرستی نسبتِ چنین اشعاری به یک شاعر روشهایی به کار بستهاند که بر معیارهای ذوقی و شخصی استوار بوده است و در این زمینه آیین عملی و قابل اتباعی طرح نکردهاند. امروزه توسعۀ دانشهای سبکشناسی و زبانشناسی ابزارهای شناختی تازه به دست میدهند که به کمک آنها به شیوۀ خرسن...
متن کاملتحقیق در دیوان سنایی غزنوی
در میان انبوه شاعران زبان فارسی، هستند شاعرانی که تأثیری شگرف بر پیکره ادبیات گذاشته اند. یکی از این شاعران، حکیم سنایی غزنوی است که برای نخستین بار مضامین عرفانی را وارد شعر فارسی کرد و نیز منظومه هایی با درون مایه های عرفانی سرود. او به مانند شاعران هم دوره خود، ابتدا سلاطین و بزرگان دربار غزنه را مدح گفت ولی پس از سفر به شهرهای خراسان و تحولی که در روح او بوجود آمد، به عرفان و تصوف گرایش پید...
15 صفحه اولامامت در آثار سنایی غزنوی
بحث «امامت» از مهمترین بحثهای فرقههای کلامی به خصوص فرقة شیعة امامیه است. اهمیت فراوان این موضوع و نیز اشارات گستردة سنایی در این زمینه، موجبات تهیة نوشتة حاضر را فراهم کردند. برای این منظور در قسمت اول با استفاده از منابع کلامی به خصوص منابع شیعی به بررسی خیلی مختصر مباحثی مانند ضرورت امام، عصمت امام و ... و در قسمت دوم، که مهمترین قسمت این مقاله است، به اشارات مختلف و همه جانبة حکیم سنایی د...
متن کاملبررسی تشبیه و استعاره در دیوان مسعود سعد سلمان
یکی از مهم ترین مباحث سبک شناسی و نقد ادبی، بررسی صور خیال شاعران از جنبه های مختلف است. تشبیه که از اصلی ترین ابزارهای صورخیال و از عناصر مهم تصویرگری است؛ از دیر باز در آثار ادبی، به ویژه در شعر، مطرح بوده و طی قرن ها تحت تأثیر عوامل گوناگون فرهنگی، اجتماعی، دیدگاه شاعران و غیره دستخوش تحوّل گردیده است. مسعود سعد سلمان، شاعر بزرگ پارسی گوی در نیمه ی دوّم قرن پنجم و آغاز قرن ششم و از ارکان استو...
15 صفحه اولبررسی تشبیه و استعاره در دیوان پروین اعتصامی
آنچه در این پژوهش به دنبال آن بودم بررسی استفاده پروین اعتصامی از تشبیه و انواع آن و همچنین میزان استفاده پروین از استعاره و انواع آن است، شعر پروین شعری است تپنده و پرشور که با بافت اجتماع در پیوند مستقیم است، شعر پروین مربوط به دوره ای است که جریانات پرشور اجتماعی سربرآورده است. در عصر مشروطه، عامل تاثیرگذار تازه ای، وارد عرصه ی شعر شد که تا آن هنگام حضور چندانی نداشته و یا لااقل حضورش تعیین ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زنجان
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023